lördag, november 24, 2012

Alfons & minnena

Igår såg jag Gunilla Bergström prata om Alfons Åberg på teve. Han fyller ju 40 år i år. Det fick mig alldeles lycklig för Alfons har jag alltid gillat.Jag förflyttades genast till när jag var sådär fem-sex år kanske. Jag satt i trappan i mitt barndomshem och väntade på att min storebror Johan skulle komma hem från skolan. Det var nämligen biblioteksdag för honom - den dagen hela klassen fick gå och låna böcker och ta hem. Och hem kom han så småningom - och ur ryggsäcken fiskade han upp alldeles nylånade Alfons Åberg-böcker till mig! Det var lycka det!
Bild lånad hos: Skagerns nyheter

3 kommentarer:

  1. Det finns nog olika typer av syskonkärlek.
    Det här måste ha varit den bästa varianten!
    Kramis från både Finas och Johans mammis

    SvaraRadera
  2. Alfons är nog lite efter min tid. Jag var nog inne på vuxenböcker då... eller hade jag ens tid att läsa? Hade en period, speciellt i början på 1970-talet då hela familjen flyttade från Norrland till Göteborg. Tänk dig att komma till en storstad och få nya vänner, nytt jobb och så småningom eget boende... Men jag har i o f s alltid läst...Får väl säga Grattis till Alfons, och till dig som har en så snäll bror.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Men åh, vad gulligt :)
    Inte lätt att få våra barn att läsa, absolut inte sonen...pust. Dottern gillar fortfarande att läsa dock.

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.