onsdag, maj 08, 2013

Så tycker jag



Även om vi just flyttat till ny lägenhet kvarstår vår ursprungliga dröm om ett hus på landet. Den här flytten var dock nödvändig eftersom vi helt enkelt inte stod ut i gamla lägenheten. Det vet ju alla som läst mina tidigare inlägg om saken. Så sparandet fortsätter. Sparandet mot drömhuset. Och som alltid förut går en del energi åt att vara bitter åt låneläget. För så här tycker jag:

Det är bedrövligt att man ska tvingas hosta upp 15 % i kontantinsats. Det är mycket pengar med tanke på vad husen kostar i våra trakter. Det tar x antal år att spara ihop! Jag tycker att det är så fel eftersom vi inte skulle ha några problem med att amortera ett lån - om vi bara fick ett. Det är ju själva inköpet som är svårt. Det är ju därför man lånar. Det känns så orättvist att man förut fick bostadslåna och bara lägga 10 % i kontantinsats - och en del slipper till och med amortera! Det är ju för att andra lånat mer än de klarar av som vi straffas med nya regler. Som gör att vi som vill - och kan - amortera får väldigt svårt att låna. Och får lång väg till drömhuset.

Men men. Skam den som ger sig. En dag. En vacker dag sitter vi där i drömhuset. Det ska vi allt bli två om! ;-)

8 kommentarer:

  1. Så envisa som ni är vet jag att ni kommer att lyckas! Och det där med att längta och vänta på något, det är halva lyckan! Ge inte upp! Kramis från mammis

    SvaraRadera
  2. Får man inte låna till kontantinsatsen nå mer ? Men det kanske blir så dyrt om huspriserna är höga.
    Vi har haft hus i 31 år men sålde det i november förra året (kanske jag har berättat det eller att du läst det på min blogg förut)
    Men jag förstår er längtan, vi är ju i ett annat skede i livet så för oss passar det perfekt att bo i lägenhet nu när barnen är stora. Det avgörande var ju att vi har stugan som vi vill satsa på nu och kommer att tillbringa mycket tid i på sommaren. Sen är det min sjukdom som gör att jag inte har orken att ha hus, min man får dra för tungt lass.
    Nog kommer ert drömställe att dyka upp. För oss var det slumpen som gjorde att vi sålde nu, vi fick byta bostad med husköparna. Lägenheten vi har är så fin och vi trivs toppen.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vissa banker kan tänka sig att ge dig dubbla topplån - till fin ränta. Så det är tyvärr inget alternativ. Men vi ger inte upp! Härligt att det ordnat sig så bra för er och att ni trivs med era boenden - det är ju dit man vill!

      Radera
  3. Ja visst blir det svårt att få ihop till de summor som krävs för kontantinsatsen. Och jag har märkt att bankerna är lite småtjuriga ifall man vill låna den delen också. Helst ska man ha massor undanstoppat... men du ska se att drömhuset blir ert när det är dags... reglerna kan ändra sig... och jag tror att bankerna kanske är lite mer generösa ifall man säger att man gärna amorterar lite mer...kanske kan man börja spara lite mer aktivt till kontantinsatsen före...Ett lånelöfte från banken är ju inte bindande, men kan kännas skönt ifall man letar aktivt. Då vet man liksom...
    Vi har också varit i samma situation, men det löste sig pga att vi köpte huset privat och tog över alla lånen... helt ut, ingen kontantinsats... fattar inte riktigt hur det gick till men...
    Nu är jag glad att jag bor i en problemfri lägenhet, vet du... hus=ständigt problem, i alla fall gamla hus....
    ha en fin mittiveckanhelg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Visst är det orättvist och nu har pendeln slagit i botten åt det ena hållet. Jag är säker på att reglerna kommer att mjukas upp så att fler får möjlighet att köpa sitt drömhus. Det är bra att du är envis och har ett långsiktigt mål!

    Varm kram från mig,
    Cia

    SvaraRadera
  5. Håller med dig! Men ert drömhus väntar på er...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hoppas att ni hittar ert drömhus på landet så småningom! Att bo på landet kan jag rekommendera... ;-)

    Så fint Pebbles sitter på sängbordet i tidigare inlägg!

    Kul att du vill vara med i min tävling! Önskar dig lycka till! :-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. Tack för alla rara kommentarer! Jo vi tänker inte ge upp i första taget, vi räknar å tänker så det knakar samtidigt som vi försöker hålla alla dörrar öppna. Kram på er!

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.