onsdag, oktober 09, 2013

Det finns ett vi


Ibland blir jag  upprörd när andra kvinnor börjar prata om sina män. De säger att vi kvinnor har så lätt att uttrycka oss och har ett bättre ordförråd, lättare för att tala om våra känslor. Att när de träffar sina väninnor så går mycket tid åt att vara arga på sina män, åt att prata av sig kvinnor emellan. Som om männen vore deras fiender. Varför gifte de sig med dem då?

Jag talar inte illa om min make inför andra. Jag är inte arg på honom på ett sätt som gör att jag måste prata om det med andra kvinnor "för att vi förstår varandra bättre och männen fattar ingenting". Är jag arg på honom talar jag om det för honom. Liksom han för mig. Vi pratar med varandra. Och ja - vi pratar känslor - han är en känslosam varelse precis som jag, varför skulle det vara annorlunda?

Vi är  de viktigaste personerna för varandra. Det är ju därför vi valt att leva tillsammans. Dela allt tillsammans. Min man är min bäste vän och vi är ett team. Inte fiender. Inte Mars och Venus. Vi är ju båda människor. Vi.

7 kommentarer:

  1. Håller med dej till 100%, så har vi det också, vi, din mor och far!? Lyckliga oss! Delar både glädje och sorg! Delar allt! Kramis från mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, ni är underbara förebilder! Kramis!

      Radera
  2. Mycket bra sagt av dig!! Du har ju så rätt. Jag vet också kvinnor som pratar illa om sina män med sina vänner. De verkar bittra och missnöjda. Men vet du, jag har hört män som gör det om sina kvinnor. Kallar sina fruar/kvinnor riktigt hemska ord. Nej det är obegripligt. Jag tror att de flesta som gör så är missnöjda och olyckliga i sina förhållanden/äktenskap. Är det inte bättre att lämna varandra då tänker jag. Men det är ju också svårt. De vet vad de har men inte vad de får.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja som du säger finns det nog män av samma skrot och korn. Det är så tragiskt! Någon gång någonstans måste de ju ha älskat varandra.. nej kärlek är inte lätt alla gånger men jag säger som jag brukar säga även i mitt arbete - kommunikation är A och O! Kram till dig!

      Radera
  3. Bra sagt! *jag gör vågen för dig, fina*
    Kan inte heller förstå det där. Jag förvånas över hur kvinnor kan baktala sina män, och vice versa, och ändå leva med dom. Jag och min man vi är också bästa vänner. Även om vi är olika, jag är spontan och lite obetänksam, han är eftertänksam och förnuftig, så vi passar så bra ihop.
    Men det hela med att nedvärdera sin partner handlar kanske om att man egentligen tycker att gräset är grönare på andra sidan, och man försöker nervärdera den andra så att det är legitimt att gå över och prova nåt annat. Bara för att det man har inte är nåt bra, liksom. Eller så har jag fel...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, elsamarianne! Ja jag har fått den känslan av dig och din man också - att ni är de bästa vänner precis så man vill och tycker att det ska vara! Kram till dig!

      Radera
  4. Väldigt fint skrivet och jag håller med dig. Varför ska man prata illa om personen man valt att dela sitt liv med. Det säger bara en hel del om en själv, för då sänker man sig själv till en tarvlig nivå.

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.