tisdag, april 08, 2014

Det ska bli vitt


Ja nähä, nu förstår jag att ni inte orkar gissa mera ;-). Jag trodde faktiskt att någon skulle gissa rätt men icke! Huset ska bli vitt, troligtvis kulören eggvitt (ja, det stavas så). Ett vitt hus med tegelfärgat tak är vad vi båda såg framför oss i ett tidigt skede. Men det får inte bli för vitt, då ser dörrar och fönster - som faktiskt är äggvita - bara gula ut. Och så vill man ju helst inte bli bländad av sitt hus ;-). Japp, så då vet ni vad vi ska göra i sommar. Fast först ska vi olja ändträ!
Foto. Demidekk

11 kommentarer:

  1. Det blir säkert fint med eggvitt! Till det underbart tegelröda taket!
    Var det ingen som gissade på vitt?
    Men så härligt att veta hur semestern ska tillbringas! Nu får vi bara hoppas på bra målarväder!
    Kramis från mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen som gissade på vitt, konstigt nog! Ja, jag ser det hela tiden framför mig, hur fint det ska bli. Förhoppningsvis blir det bra målarväder redan i juni så man kan måla på kvällarna och ändå få lite semester sen. Kramis!

      Radera
  2. Hejsan!
    Fin ohc trvlig blogg jag hittade tack vare Huset bakom lindarna :) Ser ut som det kommer bli ett riktigt fint hus ni bygger och färgen håller jag med om det blir bra. När jag ville måla alla väggar vita fick jag reda på att det blir väldigt kallt och det är bra att bryta färgen med lite färg typ ägg eller magnolia :) Tittar snart in till dig igen, ha det bra Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för att du kom hit och för dina fina ord! Jamen precis, kritvita väggar vill man ju inte ha, utan man vill ha lite värme i det vita. Vi tänker likadant när det kommer till målningen inomhus, att en bruten vit är ett måste. Sjukhuskänsla vill man inte ha! Kram!

      Radera
  3. Jag tänkte faktiskt gissa på vitt, men så ville jag inte tipsa om det ifall ni inte hade de planerna... Vitt eller gulvitt kan nog bli fint, fast jag skulle inte rekommendera det egentligen. Hoppas att ni får tag på bra färg i så fall. På ljusa färger syns alger och mögel mycket mera, vilket ser smutsigt ut efter ett tag och kan behöva målas om oftare. Våra grannar har vita knutar på sitt hus, vi har brunsvarta knutar. Deras ser smutsigt ut på bara ett par år efter målning. Vårt hus har vi målat om med ca 15 års mellanrum... Så jag skulle nog hellre måla en annan färg. Men om ni nu har drömt om vitt så ska ni förstås fortsätta som ni har tänkt! Om ni inte har så mycket träd i närheten kanske det går bra. Här bor vi granne med skogen, och då blir det lätt grönt...

    Förstår att det är spännande att skapa en trädgård från grunden. Men man blir aldrig färdig när man har trädgård, så det är nu skapandet börjar. Det lär vara en bok på väg till dig som inspiration också... ;-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahha, men då gissade du ju nästan rätt ;-) Jo visst är det så, att mögel och sådant syns mer på vitt. Maken läste Folksams test över utomhusfärger och just Demidekk ultimate fick väldigt gott betyg gällande det med mögeltillväxt. Så därför har vi bestämt oss för att måla med det. Sedan får man säkert vara beredd på att tvätta fasaden emellanåt, Demidekk själva rekommenderar ju att man gör det varje år. Vi har ju lite björkar bakom tomten men annars är det mest öppet landskap. Men åh, jag är nog knäpp men jag ser verkligen fram emot att få måla och göra det som man vill ha det! Tack för vinsten, måste jag ju säga, hihih. Ska bli roligt att läsa! Kram!

      Radera
  4. Vilken ljuvlig tid i livet du befinner dig! Nytt hus och så småningom en ny trädgård! Jag avundas dig ska du veta:) Hörde att du så passande får en fin trädgårdsbok som inspiration av mamma! Lycka till med allt!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, åh tack för dina goa ord! Jo, det är sannerligen en omtumlande tid och jag ska ärligen säga att jag på ett sätt inte förstår att det händer. Vi har drömt om detta att ha ett eget hus så länge. Och nu bygger vi vårt eget! Det är en fantastiskt möjlighet som kommit till oss och jag är så tacksam för det. Men visst är det mycket slit också! Men man får ta en sak i taget (fast det är lättare sagt än gjort). Kram!

      Radera
  5. Vitt...äggskalsvitt! Inte en tanke... ja det blir ju såklart ur-snyggt! Och då ska du ha vit spirea framför-... eller nåt grönt som klipps snyggt... å vad spännande!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi. Ja, visst kommer det bli snyggt!? Men vi får se hur det blir med vit spirea, det var några som inte talade gott om dem.. men något vitt ska det bli! Och något rött, och något grönt.. ja, vi hoppas pengarna kan räcka åt några små buskar redan i år i alla fall.. kram!

      Radera
  6. Det blir nog jättefint :-). Ska bli kul att följa och se sen när det är klart.

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.