lördag, juni 28, 2014

Minnen av ett sommarregn

Jag vaknar till en regnig lördag och känslorna som kommer är desamma som alla andra regniga dagar. Trötthet, lite håglöshet och lusten att bara krypa upp i soffan och göra ingenting på hela dagen. Helt andra känslor än de som uppstår när jag vaknar till solljus genom persiennerna. Då energin flödar och jag vill göra, skapa, leva!

Och så undrar folk varför vi pratar så mycket om vädret! Det är väl inte konstigt när det påverkar oss så mycket att det bestämmer våra känslor för dagen. I alla fall påverkar det mig. Vädret ger mig känslor, väcker minnen. Minnen från sådana här regniga dagar i sommarstugan. Då vi knappt gick utanför dörren, spelade luffarschack på rutiga överblivna skolhäften och läste gamla serietidningar för femtielfte gången. Och pappa kanske rent av tände en brasa i öppna spisen. Och så åt vi godis från campingkiosken och tittade på tjockteve sittande i furumöbler med mammas omklädda dynor.

Minnen! Dessa underbara minnen som kommer till mig i samma paket som känslorna som väcks en regnig lördag i slutet av juni. Nya minnen skapas hela tiden. Och en dag kommer minnet från idag dyka upp; minnet från dagen då vi sov länge, rensade lite inför flytten, åt butterkaka i soffan och tittade på regnet utanför fönstret. Och Pebbles låg och sov i sitt klösträd och tvättmaskinen centrifugerade kulörtvätten och vi skulle äta färskpotatis och lax till middag. Jag trycker på "Publicera" och skapar mitt eget lilla minne på bloggen. Här och nu. Och sparar till minnesbanken.

5 kommentarer:

  1. Jaa, här har du en till som har en stor förmåga att leva på minnen, att tänka tillbaka i tiden hela tiden och fylla tankarna av gamla minnen så huvudet nästan spricker. Nu fick du dem att flöda över för mej igen. men visst är det härligt med minnen och tur att det finns regniga dagar så vi kan njuta av våra minnen och stanna upp lite, minnen som fylls på hela tiden, precis som du skriver!
    Kramis från mammis

    SvaraRadera
  2. Huj, ja vilka minnen av just regniga dagar när man var barn. Och minnen är ju såna att man får slingor av andra minnen,,, det går liksom inte att välja där... Men visst är det bra det här med blogg. Jag brukar söka på min egen blogg (den gamla) för att t ex hitta "när gjorde jag det? Eller när var vi där?" och så gamla bilder, så klart... Nya tidens dagböcker...
    Nu hoppas vi på en skön kommande vecka. Regn eller inte...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Vädret påverkar oss helt klart och därför blir det en viktig faktor att prata eller skriva om. Själv mår jag pyton när det är för varmt och känner av början på lågtryck med andningsbesvär.
    Minnen är underbart att ha och ibland glömmer man dem alldeles för snabbt. Då är det bra att skriva ner dem, så man kan gå tillbaka och bli påmind.

    SvaraRadera
  4. Minnen... de är bra att ha, speciellt de tråkig dagarna. Jag är lika väderberoende. En regnig dag och jag är redan uttråkad... ;-) Jag vill också ha sol, speciellt när jag är ledig. När är det dags för inflyttning? Då kommer ni att skapa ändå flera minnen i hus och trädgård. Kul att du har fått boken. :-)

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Minnen är viktiga och vissa av dem fastnar och finns med, för alltid. Jag gillar även de vardagliga som du beskriver så bra!
    Undrar om ni flyttat nu och hur det går för Pebbles?

    Allt gott till dig!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.