onsdag, september 10, 2014

I vårt fina hus


Här bor vi nu. I vårt vita hus. Imorgon är det två veckor sedan vi flyttade in. Tiden går så fort! Sedan dess har vi packat upp en hel del, M har fyllt år och så har han byggt klart muren som sträcker sig 35 meter runt ena sidan och framsidan på tomten. Nu väntar vi bara på våra markgubbar som ska komma och finplanera och lägga ut jorden så att vi får en jämn marknivå ut till muren. Sen kan vi kratta och så gräs och plantera häck.

Inomhus har vi fått ganska bra ordning på kök, vardagsrum och sovrum. Ikväll har jag även tömt vårt allrum på kartonger (nu är det elva stycken kvar att packa upp!) och börjat inreda det som ett litet bibliotek och läshörna. Jag blir så upprymd och glad för varje bit som blir klar! Jag har tyvärr lite problem med att vänta och ha tålamod, så många dagar har jag kommit hem från jobbet med höga ambitioner men sedan segat ihop för att det är så mycket jag vill göra och så blir det inget gjort istället! Det är tråkigt! Allra helst skulle jag vilja vara hemma hela dagarna och greja!

Jag har i alla fall hunnit göra en plantering vid entrén:
Och Pebbles har fått ett nytt klösträd, något som hon blev så överlycklig över att hon började klättra i det innan M ens hunnit montera ihop hela! Hon hade nämligen varit utan träd en dryg vecka eftersom vi vid flytten dömde ut det gamla och det tog ett tag innan vi fått hem och monterat upp det nya.

Här sover vi nu gott om nätterna. Vi har dock inte hunnit skaffa några persienner eller gardiner än (jag vill ha "hotellgardiner" på skena från vägg till vägg) utan hänger upp mörkläggningsgardiner på några spikar om kvällarna.


Ni kommer garanterat få se mer bilder allteftersom vi kommer mer i ordning! Kram på er!

12 kommentarer:

  1. Så roligt att se att ni har börjat installera er i ert nya hus! Grattis och lycka till med allt framöver! Känner igen det där att man vill ha allt färdigt på studs. Min man brukar påminna mig ibland om att jag är sådan... ;-)

    Det klösträdet var verkligen rejält. Förstår att Pebbles gillar det. Hur trivs hon i nya huset då? Får hon gå ut eller är hon en innekatt?

    Här på landet sover vi utan att täcka för fönstren med rullgardin eller persienner på nätterna. Det går bra det med... ;-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina rara ord! Jag blir så glad! Ja, jag säger som mamma brukade säga när jag var liten; "det finns ett ord som heter vänta"..

      Pebbles verkar trivas jättebra och det är så skönt! Vi stängde till till några rum första kvällen för att hon inte skulle bli överväldigad av ytan (mer än dubbelt så stort som lägenheten) men hon ville genast genom alla dörrar och upptäcka - detta med svansen i vädret. Jag är fascinerad och imponerad av denna lilla varelse som är så trygg, nyfiken och modig! Hon är innekatt och då vill man att hon ska ha bra saker inne så att hon trivs, och klösträdet är en sådan sak. Nu har hon visserligen aldrig varit ute - hon är en renrasig europé vars förfäder alla är uppfödda som innekatter - men man vill ju ändå skapa en så naturlig miljö som möjligt för dem med möjlighet att klättra osv. Hon älskar att vara uppe i taket! :-) Kram!

      Radera
  2. Men grattis till inflytten, så härligt att ha ett eget och fint hus!
    Och jag blir så glad i själen att Pepples behov gick före gardiner och annat som också behövs. Och vilket träd sen, så klart hon trivs!
    Jag känner igen frustrationen att vilja så mycket men inte orka, det är jobbigt när arbetet suger musten ur en. Men sovrummet ser trivsamt ut och bara den fina planteringen utanför ingången gör så mycket.

    Varm kram till dig
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, vad dina ord värmer! Ja hihi, det tänkte jag inte ens på att vi satte Pebbles först. Det är hon värd! Hon brallar runt som bara den i huset och trivs nog bra med det nya utrymmet! Och jo, sakta men säkert kommer man ju mer i ordning, man kommer rätt långt på adrenalin, har jag märkt ;-) Kram!

      Radera
  3. Känslan måste vara helt fantastiskt, jag tänker på M:s ord: jag känner det inte som hemma än! Men det kommer säkert att växa fram efter ett tag! Jag ska erkänna att jag känner mej bara hemma i huset där vi bor, inte i omgivningen, hemma är där jag växte upp, men det är främmande på något sätt nu också.
    Hursomhelst måste känslan av att själv ha bestämt färgsättning och material vara väldigt tillfredsställande. Och att inte ha en enda färgflaga på dörrkarmar som är avslagen!
    Tack för att vi fick komma och ta del av ert fina hem så snart!
    Kramisar fån mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gullemamma! Det är sant att det växer fram, de första dagarna är alltid lite konstiga på ett nytt ställe, tycker jag. Men jag är förvånad och rent av impad av mig själv över hur fort jag kan släppa det gamla och bo in mig i det nya. Jag tror att jag har tänkt mycket på inredningen och möbleringen och därför har lättare att acklimatisera mig än M som mycket tänkt på byggdetaljer, bygga mur osv. Men visst kommer det! Kram!

      Radera
  4. Vilken fin utsikt ni har från sovrummet och klätterträdet är toppen och självklart uppskattat :-).

    Kul att se nu när ni har börjat flytta in och få färdigt, även om en del återstår. Men jag följer gärna din blogg för att se allt fint du fixar. Lilla planteringen vid dörren var jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord! Ja det är skönt med träden bakom huset, vi bor ju annars på gammal åkermark så det är öppet landskap i övrigt - skönt med träden "i ryggen" så att säga. Jätteroligt att du vill vara med och se vad vi hittar på - så roligt!

      Radera
  5. Nu har jag ju redan sett lite av ert fina hus på instagram men jag måste säga att det ser så väldans fint ut och jag tror att ni kommer att trivas jättebra där! Visst, det tar alltid lite tid att bo in sig men snart så :) Förstår precis att du vill vara hemma och ordna till det. Finns det inte nåt VAK du kan söka - Vård Av Katt. Säg att hon är sjuk och inte kan lämnas utan uppsikt och att det visst finns VAK att ta för det har du hört... ;) Sen kan du vara hemma nån vecka eller så :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi du är ju för härlig! Jag skulle jättegärna söka VAK om det fanns - fast helst utan sjuk katt, då förstås ;-). Jag sa just här ikväll att jag gärna skulle vilja ha en semester till nu.. så mycket man vill greja med - så lite tid! Kram!

      Radera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.