måndag, februari 23, 2015

Tips till husbyggare



Jag ser att det är många som kommer till bloggen för att läsa om vårt husbygge. Det förstår jag mycket väl, för jag vet hur mycket jag själv läste andras bloggar om husbyggen - och gör faktiskt fortfarande! Jag tycker fortfarande allting runt husbygge är kul och skulle nog inte tveka att bygga en gång till.. bara inte just nu ;-)

Ganska ofta blir jag ombedd att dela med mig av mina bästa tips till andra som ska bygga hus. Jag har svarat på frågor i verkliga livet, på Instagram och här på bloggen. Men nu tänkte jag att jag skulle försöka samla dessa bästa tips i ett inlägg här. Så håll i er!

  • Innan ni skriver på något köpeavtal, se till att ha en offert som ligger så nära verkligheten som möjligt. Dvs vet ni att ni vill ha kamin eller easy-up-tapeter i hela huset, fråga om alla priser och få in det i er offert och kontrakt. Då slipper ni överraskningar senare.
  • Betala så mycket ni kan själva i början av ert bygge för att undvika att starta er byggnadskredit för tidigt. Räntan tickar sedan på i takt med att lånebeloppet stiger! Det kan också vara klokt att skattejämka för byggåret.
  • När väl bygget är igång är det viktigt att hela tiden ligga så där tre steg före! Gå igenom er elritning så tidigt ni kan för när elektrikern väl ringer kan ni förväntas leverera era önskemål från den ena dagen till den andra. Det är likadant med alla val ni ska göra - tänk ut dem tidigt och var förberedda.
  • Köper ni egna saker till huset, t ex utomhusarmaturer eller blandare, köp in dessa i ett tidigt stadium så att ni har dem hemma när respektive hantverkare ska montera dem. Ni vill ju inte försena ert eget bygge!
  • Påpeka genast sådant ni ser som ni inte är nöjda med så det blir åtgärdat direkt. Vänta inte till kontrollbesiktningen för då finns det risk att ni har glömt det eller att det är en hiskeligt lång lista som tar väldigt mycket tid i slutändan.
  • Fråga vad det ni vill ha kostar innan ni avfärdar det som för dyrt. Många val vi gjorde hade inte blivit av om vi inte frågat! Hantverkarna har ju rabatt på allt material och även till er som slutkund gör det mycket på priset.
  •  Snåla inte på sådant ni vill ha som är svårt att fixa i efterhand. Prioritera smart. Förbered t ex för kamin genom att dra in ett tilluftsrör i grunden - då har ni möjlighet att skaffa kamin senare även om ni inte köpt någon nu.
  • Välj inte tokdyra tapeter från början utan vänta ett par år med att tapetsera om istället. Huset kommer att sätta sig och då spricker det!
  • Njut av att se ert hus byggas - och ta mycket foton! bygga hus prio två eksjöhus husbygge

1 kommentar:

  1. Vilken himla tur att det inte är aktuellt för oss att bygga hus för det skulle vi aldrig ha orkat med!!!
    I alla fall skulle husbyggandet ha stannat upp denna tråkiga vinter. Här orkar vi inte ens få det gjort som vi planerade i går. Alltså blir inget av.
    Förstår att det är mycket att tänka på, men ni har fixat det med glans! Och delar med er av fina och goda råd!
    Kramis från mammis

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.