måndag, september 07, 2015

Gardiner


I helgen blev ett efterlängtat projekt klart: gardiner i vardagsrummet. Då vi har lamputtag för fönsterlampor i taket intill taklisten har vi haft svårt att hitta en takskena som funkar. Vi behövde hitta en skena med små, nästintill osynliga takdistanser då vi vill ha skenan så nära taket det bara går.

Så hittade vi Kirschs Flexiskena med takdistanser - och lyckades pricka in detta i samband med att Hemtex hade 25 % rabatt på allt ur Kirsch-sortimentet. Vi har sedan tidigare deras U-skena i sovrummet och är jättenöjda med den - dock finns det inte takdistanser till den.


Bakom fåtöljen har jag hängt två längder med sista/första fingerkroken på samma glid så att de hänger omlott. Då är det lätt att dra för båda längderna för fönstren när man vill slippa solen i ögonen eller att någon glor in (och det händer ju ;-)).

Det blev en del jobb då de färdigsydda längderna var sneda och olika långa. Så jag fick mäta, klippa och fålla mycket mer än vad man borde behöva på "färdigsydda" gardiner men nu är jag också väldigt nöjd. Löjligt nöjd.

8 kommentarer:

  1. Det får man vara! Ja löjligt nöjd! Appesolut! hihi! Så superfint det blev. När sedan tyget har krånglat och man är nära bristningsgränsen för det tar sådan tid innan allt är färdigt och är på plats, då får man vara supernöjd dessutom. Vad blir nästa projekt, månne?
    Kramis från mammis

    SvaraRadera
  2. Riktigt snyggt blev det med gardinerna och klart du ska vara nöjd :-) .

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Nu har jag till och från följt dina uppdateringar och bilder på huset :) Är nämligen så att jag och sambon också bygger Prio 2 sim står klart v.6 2016! Vi tycker det är så kul att se era bilder då vi snabbt insåg att vi har samma smak och må ha lika val i köket!

    Vi ser att ni målat huset vitt vilket vi är inne på. Undrar vilken vit ni har? Är det någon brytning och minns du NCS koden? Ser nämligen så fint ut på bilden med det röda taket (som vi även har). Vi vill nämligen inte ha vitt som "sticker i ögonen". Så tips mottages gärna! Ni har målat hela huset i samma va, gavlar med?

    Vänligen Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara! Vad kul att ni snart får flytta in i ert hus! Kul att höra att ni också har bra smak ;-) Angående husets yttre så målade vi med Demidekk Eggvit, den är den klassiska 0502-y. Vi gjorde en del efterforskningar innan vi målade.För några år sedan kom en "second edition" på kulören - den heter S0502-y. Det ska inte vara någon skillnad på dessa två men flera med oss anser att den senare är något gulare. Ytterdörrar och fönster är lackade i denna senare version S0502-y. Demidekks eggvita kulör är 0502-y. Vi tycker att resultatet blev kanon och är väldigt nöjda både med kulör och färgen som sådan att måla med. ett tips är att måla inte för tunt utan ta flödigt med färg på penseln - det var det tips vi fick!

      Radera
    2. Tack för de fina tipsen! Då är det en av de vita som vi provmålat här hemma på brädor redan :)
      Är ju så svårt med ett helt hus! Var inne på mer "gulvit" först men det slår väldigt snabbt i gult på en stor yta befarar vi. Men vad kul att få direkta tips från några som redan byggt samma hus med samma härligt tegelröda tak :)
      Tack återigen ;) nu väntar vi med spänning att följa resten av bygget!

      Radera
  4. Hej, vi är en familj på 4 som precis flyttat in i vårt nybyggda prio två 😊 Vi vill precis som ni har ha skenor i taket och tänkte införskaffa dessa snart. Min fråga är vilken längd på skenor ni använt? Går de att sammankoppla?

    Mvh Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emma! Jag minns tyvärr inte vilka längder det var men Efter att ha mätt vardagsrummet från vägg till vägg köpte jag tre paket (innehåller allt man behöver) varav två var lika långa (kanske den längsta som fanns?). Jag tror de var strax över 2 meter. Sedan köpte jag en kortare som min man sågade av för att passa resterande bit. Flexiskenan går att sammankoppla och delar till det följde med i paketet om jag minns rätt. Det var så bra att tom fingerkrokar följde med! Lycka till!

      Radera
  5. Tack för ditt svar! Såg att hemtex har 25% på ett helt köp just nu så det blir nog en tur dit i em :-) Det är så himla snyggt när de sitter i taket, dock har vi ryggåstak men jag tror att det funkar ändå.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Kul om du lämnar ett litet avtryck om du läser ::fina:: drömmar!
Om du har några frågor besvarar jag dem här bland kommentarerna.